Annie redescoperă "oraşul de la malul mării"

Filozofu’ lu’ peşte…sau „Cine e Michel Onfray?”

Posted on: August 6, 2011


Un dobitoc. Desigur, este părerea mea şi, desigur, voi argumenta.

Am descoperit un interviu cu el pe net, care m-a călcat pe nervi în ultimul hal. Am înţeles că e mare filozof, că e mare profesor nush unde, că lumea îl citeşte în draci…dar cine e, frate, Onfray ăsta care îşi permită să susţină că oricum ce crezi tu şi ai crezut până acum e un mare nimic?

Obiectiv vorbind, nimeni nu deţine adevărul absolut. Cred că sunteţi de acord cu mine. Adevărul absolut al cuiva poate să fie un fleac pentru altcineva (dacă pentru mine, un adevăr al vieţii mele ar fi prietenia, credeţi că un sociopat ar considera la fel?). Bun. Atunci, dacă ai o părere, o teorie, o impresie că ştii cu ce se mănâncă această viaţă, vrei să o împărtăşeşti celorlalţi, nu? Mi se pare normal. Trebuie să ţii cont de modul în care o împărtăşeşti.

Şi aici intervine motivul pentru care respectivul interviu m-a enervat. Gigi ăsta are impresia că noi suntem proşti şi că el deţine the ultimate truth şi tre’să facem cum zice el, că aşa e mai bine şi că el e mare filozof. Nu, zău? Zici tu?

Mă enervez mai rar atât de puternic în ce priveşte părerea altora, pentru că, în general, o respect şi/sau încerc măcar să o înţeleg…dar atunci când este expusă în felul ăsta, ba, pardon, am voie să mă enervez.

Subiectiv vorbind, m-am enervat pentru că el consideră că religia este o tâmpenie şi trebuie să ne descotorosim de ea. Nu sunt fanatică, dar sunt suficient de religioasă cât să mă scârbească astfel de afirmaţii. Adică de mii de ani, oamenii cred în ceva, există atâtea religii pe lume şi vii tu, un neica nimeni, să spui că toata faza asta cu religia e o prostie. Fain.

De asemenea, include psihanaliza în categoria pseudo- şi para-ştiinţelor, de tip astrologie, şamanism şi altele asemenea.  Da, ca psiholog în formare mă deranjează asta. Credeţi în psihologie sau nu, până la urmă, dacă a reuşit să ajute nişte oameni (de psihologie, zic) şi le-a schimbat viaţa în bine, ce ai cu ea? Da, Freud a fost criticat şi contrat şi de alţii. Dar să spui că a fost o nulitate şi că de fapt a minţit şi el nu a creat nimic, mi se pare total deplasat. Repet, dacă totuşi a ajutat nişte oameni, ce ai tu cu el? Ai ajuns tu la performanţele lui? De bine, de rău, metodele lui sunt folosite şi sunt eficiente şi astăzi. Da, are limitările sale psihanaliza, precum are şi beneficii.

Sunt curioasă cum a ajutat „filozofia” lui pe cineva. Tot ce face e să contrazică şi el nişte filozofi, nişte dogme, să se pună de-a curmezişul şi se crede filozof. Îndrăzneşte să se compare singur cu filozofii Antichităţii (hai, nu mă-nnebuni!) şi chiar el zice că este foarte citit pentru că el foloseşte, dom’le, un limbaj simplu şi clar, aşa ca pentru noi. Foarte bine că vrea să facă filozofia accesibilă, dar singurul motiv pentru care „prinde” la public este pentru că este un mic anarhist. Iar oamenii sunt sătui de dogme şi, atunci când îţi este mai greu să manageriezi anumite aspecte socio-psiho-bio-spiritualo-sociale din viaţa ta, normal că te simţi eliberat citind ceva de tip anarhist şi „rebel”.

Oricine poate face asta…oricine poate să scrie ceva de tipul ăsta (sau aproape oricine, hai să nu exagerez). Desigur, e mai greu să fii creativ, să vii tu cu un set de valori originale, să propui viziuni noi asupra vieţii, care nu reprezintă pur şi simplu negarea a tot ce a fost până acum.

E mai simplu să fii un dobitoc şi punct. Să ai o gândire liniară, predictibilă şi, cum zicea cineva, „de o prostie aproape înduioşătoare”.

Annie se simte eliberată de toate frustrările şi enervările…v-am mai zis eu că scrisul are o imensă calitate cathartică :)

6 răspunsuri to "Filozofu’ lu’ peşte…sau „Cine e Michel Onfray?”"

Sincer, daca ar fi sa aleg intre un om care neaga religia si unul zelot, mai degraba as petrece timp cu nihlistul… Macar as avea sanse mai mari sa am o conversatie cu el, nu ca fanaticii care te intrerup de fiecare daca cand faci cea mai mica insinuare cum ca, sa zicem, Biblia se contrazice. [Ca se contrazice Biblia pe sine de cateva ori e un fapt cunoscut, dar am intalnit si oameni care au afirmat, chiar vehement, ca EU nu am citit cum trebuie si ca Biblia are mereu dreptate, etc]

Nu sunt insa deloc de acord cu negarea lui Freud. Vorba ta, daca merge pt unul, nu comenta decat daca ai cumva tu vreo idee mai buna…..

Da, asta cu religia/ Biblia mi se pare un subiect oarecum delicat. Fiecare cu parerea lui, din punctul meu de vedere. Si ca sa am parerea mea, nu trebuie sa o calc in picioare pe a altuia. Acum, intr-adevar, mie mi se pare ca genul ala de persoana fanatica de care ziceai tu, in loc sa incerce sa te apropie de religie, te cam indeparteaza din cauza abordarii…cred ca e doar o chestie de marketing :)))

am cautat si eu despre el si am descoperit multe lucruri interesante printre care ca este un mare DOBITOC…

mersi ca esti de acord cu mine, Smau draga :)) am crezut ca doar eu am pitici pe creier…ma rog, eu si Aleca….am injurat amandoua dupa ce am vazut articolul….ti-l dau pe mess, poate ai curiozitatea sa il citesti….:D

Asta e un fel de nihilist.. si mie mi-se apleaca cand vad oameni ca el

ce bine…chiar speram sa nu fie eu printre putinii care il critica…pentru ca m-a acuzat cineva de „pudibonderie” si, vezi Doamne, de aia m-am atacat…desi nu avea treaba cu asta…dar, na…tre’sa mai comenteze si unul-altul, sa piarda timpul :)

Lasă un răspuns

Aşa sunt eu :)

Abonează-te la blog prin e-mail.

Alătură-te altor 38 de urmăritori

Cele mai pufoase fulare!

Câţi au dat click până acum? (din 24.06.2011)

  • 37,063 omuleţi


Înscris pe:

Recomand

Jovis Homemade Beauty